mode


Monday 8 August 2011

BERBUKA PUASA BERSAMA TYT

Bismillah hirrahmanirrahim..

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Berjumpa lagi dalam entry kali ini ..Berbuka@bersungkai bersama TYT dimasji UMS. Aku balik dari keja tadi trus mandi dan strika baju melayu warna pink gelap gitu. Dalam pada masa itu aku msg adik bg tau aku pigi berbuka puasa di UMS. Sian adik hari ini adik penat@mengantuk, aku faham perasaan adik. Hari ni adik ada urusan yang memerlukan tenaga@pertolongan adik. Adik bagi tau, adik penat@mengantuk, kesian adikku. 

Adik msg lagi mau solat tarawih d KK, mau rasa mood Ramadhan, itulah harapan aku. Muda2han aku dapat solat tarawih dengan adik, isnya Allah. K berbalik pada cita kita berbuka puasa dengan TYT, aku dan kawan2 bertolak dari rumah dalam jam 6 petang. Kami kena berada disana sebelum solat maghrib. Sesampainya di masjid UMS, orang sudah ramai so kami pun ambil tempat duduk sementara menunggu kedatangan TYT. Setelah TYT sampai dan sebelum masuk waktu berbuka, acara diteruskan dengan penyampaian tazkirah oleh ustaz Israa Ramlee, biasalah tazkirah mengenai kelebihan bulan Ramadhan.

Azan pun berkumandang, masa untuk berbuka. Aku mcm biasa berbuka ala kadar jak, lepas tu kami solat mahgrib. Lepas solat maghrib, kami makan berat, apa lagi aku yang ndak pernah makan nasi waktu berbuka, aku pun makan sepuas hati. Banyak juga aku makan, soto, ABC pun ada. Tapi aku sekadar merasa@makan sikit jak soto & ABC tu. Ndak boleh makan banyak2 nanti ndak boleh solat tarawih. 

Lepas makan, aku merehatkan perutku yang kekenyangan, mcm ular sawa sudah ndak boleh bergerak hehehe :). Kami solat Isyak dan solat Tarawih, kami solat 8 rakaat jak sebab ada TYT. Lepas tarawih tu ada makan lagi@moreh. Tapi aku surender sudah, aku ndak mampu mau makan lagi walapun bubur jak@kiuh muih. Sebelum tu aku bersalaman dengan Datuk Mufti Sabah, Datuk Ahmad Alawi Hj.Adnan, aku sangka dia ndak kenal aku lagi, salam2 jak Datuk Mufti sebut nama aku "Sofian", tanya apa kabar dalam bahasa Arab. Well kami kalau berjumpa cakap bahasa Arab jak. Kejap jak kami cerita sebab Datuk mau balik sudah. So aku pun balik jugalah. 

Sampai rumah aku msg adik, tanya adik buat apa? adik call aku, rupanya adik baru siap mandi. So berbual kejap jak sebab adik mau solat Isyak. Sian adik mesti penat kan, adik rehat2lah ya. Kalau abg ada tadi boleh juga tolong urut2 kan heheh. 

So itulah cita aku kali ini, sorylah aku ndak da pic mau kasi masuk dalam cita aku ni, ntilah ya hehehe. K aku mengantuk sudah ni@ mau tidur, esok keja lagi. Nti kita jumpa dientry yang akan datang k. Selamat malam.

p/s ndak tau mau masak apa sahur nanti....

No comments: